We hebben wat in te halen…

Met deze blog valt er veel in te halen, want er is best veel gebeurd en gedaan de afgelopen tijd. Dus ga er maar even voor zitten 😁. De blog had ook de titel kunnen dragen “Uit en thuis, uit en thuis”😁

Medio augustus zijn we op reis geweest met Alfred en Iris, vrienden uit Munkfors. Deze reis was al gepland voor april 2020, maar we weten allemaal waarom dat niet door ging. Maar wat in een goed vat zit….

De reis ging via het veer Göteborg-Frederikshaven richting Denemarken, waar we een B&B geboekt hadden, een kleine 40 km buiten Frederikshaven. Een prachtig mooi ingericht huis, op dat moment helemaal voor ons zelf!

We konden daar lekker gezellig even bijkomen van het eerste deel van de reis. De volgende morgen, na een lekker ontbijt, weer verder richting Duitsland, naar St. Michaelisdonn in Sleeswijk-Holstein, waar we een hotel geboekt hadden. Een mooi hotel en fijne kamers.

Na aankomst konden we genieten van een heerlijk diner! De volgende morgen konden we na een uitgebreid ontbijtbuffet  op stap richting Stade, een prachtig Hanzestadje. Om daar te komen namen we de Elbefähre, de veerdienst van Glückstadt naar Wischhafen.

Het weer was goed en zo konden we genieten van terrasjes en wat er zo ter tafel komt 😉. Iris en ik hebben ook nog even gewinkeld. Verder de stad doorgelopen en genoten.

De terugweg gingen we over land en reden door het appelgebied van Sleeswijk-Holstein. Wat een boomgaarden, zover het oog reikte. Na ons even opgefrist te hebben in het hotel, gingen we op pad om wat te eten. Doel: een Balkan-restaurant, vrij dicht in de buurt. Maar dat zat stampvol, met een uur zou er plaats zijn. Dan maar liever iets anders gezocht. We vonden een leuk, maar ook vol restaurant. We konden nog terecht. Maar de bediening liet lang op zich wachten. Toen het eten eindelijk geserveerd werd, bleek dat ze Jaap’s bestelling niet hadden meegenomen! Nog maar weer wachten… Maar het was heel lekker. Als excuses kregen we een gratis Grand Dessert aangeboden! Dat was nog eens service!

De volgende dag gingen we naar Husum, waar de jaarlijkse Hafenmarkt gehouden werd. Daar aangekomen hebben we ons opgesplitst in een damesgroep en een herengroep. De dames gingen over de markt en waren sneller klaar dan de mannen, op zich niet heel logisch. Het bleek dat we een heel stuk niet gezien hadden. De mannen wel èn ook nog een slot bekeken. Wij hebben het 2e deel alsnog bekeken en allebei een sjaal gekocht😊.

Daarna reden we richting Friedrichstadt om naar een modelspoorbaan te gaan kijken. Dit bleek buitengewoon de moeite waard, en niet alleen voor de mannen. Wat prachtig gedaan! Met dag en nacht scènes en donder en bliksem 😱 Alles was tot in de kleinste details uitgewerkt!

Naderhand zijn we het stadje ingereden. Friedrichstadt wordt ook wel “klein Amsterdam” genoemd, met mooie trapgevels. Er zijn in de 17e eeuw veel Nederlanders gaan wonen, voornamelijk remonstranten. In het stadje was die dag ook een oogstfeest gaande met o.a. dans en muziek. Treffen dus!

Wat ook trof was het feit dat er een Lidl open was op zondag. Zo kon de drank voorraad op peil gebracht worden. Ook kochten we lekkere dingen die we tijdens een kaartspel op de hotelkamer nuttigden.

Na alweer een geslaagde dag vertrokken we weer richting de B&B in Denemarken (dezelfde als op de heenweg). Maar eerst zijn Iris en ik nog bij de kringloop, die bijna naast het hotel was, geweest. Toch nog weer wat gevonden 👍. Via gedeeltelijk snelwegen en binnenwegen kwamen we weer aan en werden we hartelijk verwelkomd door de gastvrouw.

De volgende morgen eerst naar het centrum van Frederikshaven, met gezellige winkels. Lekker koffie gedronken in een leuk café en toen naar de veerhaven. Op de boot lekker zitten kaarten en gegeten. Zo konden we na aankomst in Gölteborg gelijk door naar Munkfors, waar we rond 22.00 uur aankwamen. Een prachtig uitstapje was het!!

Thuisgekomen stortten we ons op werk voor de nieuwe keuken. Maar hierop komen we terug in een speciale keukenblog 😉

Uitstapje 2— lees vakantie!

De keuken was bijna klaar, maar nog veel op te ruimen en te (her) schikken. Maar wij lieten op zondag 17 september de boel de boel en vertrokken richting Denemarken. We namen géén veerboot, maar de bruggen.

Doel: Roskilde, waar we een hotel geboekt hadden voor 2 nachten. Een prachtig hotel trouwens.  Jammer dat het weer niet meewerkte. Vies druilerig! Zo ook de volgende dag. Na het bijzonder geserveerde ontbijt, gingen we de stad in. Eerst de kathedraal van binnen bekeken. Wij waren heel lang geleden in Roskilde en toen zagen we alleen de buitenkant. Het was binnen wel mooi, maar we hebben wel mooiere kathedralen gezien.

Hier binnen stond erg veel in het teken van graven van koningen en hoge adel. Een dooie boel dus😁

Aansluitend de winkelstraat door. Mooie etalages, daar kunnen ze in Zweden nog wat van leren. Maar de lol was er door de regen snel vanaf. We wilden koffie! Aan het plein was een café, een hippe tent. Dat bleek ook wel bij het afrekenen. Voor 2 kleine cappuccino 12 Euro. En wat denk je….. er zat nog geen koekje of chocolaatje bij!!! Maar goed, het is vakantie. Weer in de auto gestapt en wat gaan rijden. We kwamen in een stadje met een mooi overdekt winkelcentrum. Dat paste ons wel. Hier 2 Jan van Haasteren puzzels gekocht. Ze waren in de aanbieding bij de boekhandel. Zo zachtjes aan was het tijd om wat te eten. Dat deden we in een restaurantje, maar toen we wilden betalen bleek dat je alleen met Deense kaart kon afrekenen. Nu hebben we veel kaarten, maar geen Deense. Uiteindelijk mochten we met Zweedse kronen betalen. Alles bij elkaar geschraapt hadden we net niet genoeg, maar het was ok! Pfff!

De volgende morgen vertrokken we weer, nu richting Bremerhaven. We namen weer wat binnendoor wegen en ook weer de veerpont bij Glückstadt. Geen wachttijd. Bij aankomst viel ons het hotel wat tegen, qua ligging en uitstraling. Maar het voldeed en de bedden en het ontbijt waren prima. De volgende morgen gingen we naar het havengebied. Wat een mooie architectuur hier.

Het weer was bagger, stormachtige wind en regenachtig. Nadat we de kade waren afgelopen, was het tijd voor koffie en hete chocolademelk met slagroom 😋 Vervolgens in de auto gestapt en naar Cuxhaven gereden en daar rondgekeken. Bij een Chinees gegeten. Ondertussen stromende regen. Bij de oude vissershaven, waar we langs reden, heel veel leuke visrestaurants, maar het buikje was al vol. Verder een relaxte avond in het hotel. De volgende dag was het weer beter, wel stormachtig, maar droog. We besloten weer naar het havengebied te gaan, wan daar was veel te zien en te doen. Eerst naar de Outlet. Dit was in het prachtige gebouw aan de haven.

Bij deze Outlet niets gekocht. Ik zie die goedkoopte niet zo. Daarna zouden we naar het Klimahaus met een vaste expositie over klimaatverandering, veelal interactief. Maar hier stond een mega grote rij om binnen te komen. Dus wij gingen naar buiten dingen bekijken en uitwaaien! Daarna nog via een corridor naar een mega winkelcentrum. En dan vraag je je af wat doen we hier? Een heerlijk ijsje eten en dan weer terug naar het hotel. Later nog naar de oude vissershaven gereden om in één van de visrestaurants lekker te eten.

De volgende dag naar Nederland. Ook nu weer storm en regen. Na het ontbijt vertrokken we via binnenwegen naar Veendam. Daar mochten we in het huis van onze vrienden Immie en Tonny, die op dat moment in hun huis in Zweden waren. Dat was helemaal geweldig, zo’n gezellig huis! Daarbij ook centraal gelegen voor de bezoekjes die wij af wilden leggen. Ook ontvingen we 2 keer bezoek. We bezochten familie en vrienden en het was heerlijk om elkaar na lange tijd weer te zien. We werden buitengewoon hartelijk ontvangen.

Vanwege Corona hebben we het aantal bezoeken wat beperkt. Er komen andere tijden,toch? Natuurlijk moest er ook tijd worden besteed aan boodschappen inslaan. Zowel supermarktartikelen als Sinterklaas inkopen. Ook de wijnvoorraad is weer aangevuld (dat hadden wij de vorige trip niet gedaan). We zijn zelfs nog naar de kapper geweest in Veendam. Dat scheelt de helft in prijs, en klaar is maar weer klaar! Woensdag kwamen Immie en Tonny terug in Nederland en we hebben samen nog een gezellige middag en avond gehad. De volgende morgen moest er ingepakt worden. Toen ik de bagage bekeek dacht ik: dat gaat nooit passen. Maar Jaap kan dat! Er was zelfs nog een gaatje over! Dat werd gevuld in Säffle, waar we nog verse boodschappen, zuivelproducten en groente en fruit, gedaan hebben.

Dit is ongeveer een kwart van de boodschappen die in de auto zaten!

We hebben een fantastisch verblijf in Veendam gehad. Enorm bedankt lieverds!

Donderdag net na de lunch vertrokken we met zon. Maar bij de grens begon het te regenen en dat nam alleen maar toe. Dat gaf beroerd zicht. Niet fijn. Eerst via binnenwegen, omdat we tijd genoeg hadden. Daarna bij Hamburg toch maar de Autobahn genomen tot Lubeck, waar we een Grieks restaurantje vonden om te eten. Toen nog het laatste stukje naar Travemünde, We waren blij dat we op de terminal van de Finnlines waren. Rond 21.30 konden we oprijden en in de hut aangekomen kozen we al gauw voor ons bedje. De volgende morgen reden we weer om 07.20 uit de haven van Malmö. Het was buitengewoon stil op de weg met mooi zonnig weer. Om 15.30 waren we thuis. Inclusief boodschappen doen en de warme lunch!

Hoe mooi het ook was, thuis komen is altijd heerlijk, en zo hoort ook!

Hej då,

Truus en Jaap

5 gedachten over “We hebben wat in te halen…