Lang geduurd!

Wat is het een tijd geleden dat er een blog van onze hand verscheen. Zo lang zelfs, dat we een paar keer de vraag kregen of bij ons alles wel goed was. Ik kan jullie geruststellen, met ons is alles (nu weer) goed. Later kom ik daar nog even op terug.

In vogelvlucht gaan we even, aan de hand van foto’s , door het jaar heen. Van de eerste maanden valt niet heel veel te vertellen, zonder in herhaling met voorgaande jaren te vervallen.

Januari

De winter trakteerde ons op Noorderlicht in januari. Foto gemaakt door Philip Sinnema, bij ons in de straat.

Foto: Philip Sinnema

Zo zag het noorderlicht er uit iets verder in de straat. Jammer genoeg zaten wij toen binnen en hebben het grootste spektakel gemist. Ook in oktober was er weer prachtig Noorderlicht, maar toen waren wij in Nederland…

Hieronder de waterval op 800 meter van ons huis in de winter.

Februari

In februari/ maart zijn we een aantal keren naar Falun geweest op op Alde te passen en gezellige dingen te doen. Malin en Jasper hadden het erg druk met zaken die binnen een bepaalde tijd af moesten. Maar wij hadden het zorgeloos gezellig!

Deze winter iets meer sneeuw dan we de laatste jaren gewend zijn en bovendien was de sneeuw gedooid en kon het water niet weg door de vorst in de grond en ontstonden er overal ijsbanen. Hieronder onze eigen ijsbaan tussen het huis en de schuur.

Snöslunga (sneeuwblazer)

Maart

April

De schutting tussen onze tuin en die van de buren Laila en Lennart was na ongeveer 12 jaar behoorlijk slecht geworden en moest dringend worden vervangen. Jaap heeft samen met onze nieuwe buurman Floris de ene helft vervangen en de dochters en schoonzoons van de buren later de 2e helft. Het ziet er weer heel mooi uit.

Mei

Uitzicht op Göteborg vanuit onze hut.

Eind april gingen we op vakantie naar Duitsland en Nederland. Het was niet een vakantie met veel nieuwe dingen voor ons maar wel heel gezellig!

Eerst zijn we een weekje in Duitsland geweest op de voor ons al bekende camping Hümlingerland in Werlte, van waaruit we leuke uitstapjes hebben gemaakt.

Greetsiel

Emden

Quakenbrück

Na Duitsland zijn we richting Nederland gereden naar Tiendeveen, waar we weer hartelijk werden ontvangen door Hendrikus en Mieny, die zich al afgevraagd hadden of wij weer zouden komen.

Hoogeveen

Daarna nog een paar dagen naar Tity en Dick, waar we altijd op het er kamperen, voor ons gebruikelijke bezoek aan Groningen. Ook dat was weer erg gezellig.

En natuurlijk ook even een bezoekje aan Lauwersoog voor een haring en een visje!

Het tweede deel van ons verblijf in Nederland brachten we door in de Achterhoek. Prachtige omgeving en camping in Aalten. Veel van de omgeving gezien en genoten van Nick en Simon met hun “Simon and Garfunkel toer”. Erg goed!

Na een week weer naar Duitsland. Een camping vlak bij Kiel in Plön. Hier nog even lekker uitgewaaid voor we weer naar Zweden gingen. We kwamen thuis, een dag voor mijn verjaardag.

Juni

De laatste dagen van de vakantie ontdekte ik een plekje op mijn been wat ik niet vertrouwde. Thuisgekomen kon ik al snel bij Dermatologie terecht. Na vier dagen kreeg ik bericht: kwaadaardig melanoom, maar niet snelgroeiend. Er volgde een onderzoek naar uitzaaiingen en een operatie onder narcose. Er was geen sprake van uitzaaiingen en bij de operatie werd best veel weefsel uit het been gehaald. Het heeft dan ook 2,5 maand geduurd eer de wond gesloten was. Niet zwemmen deze hele zomer. Jammer!

Ook kwamen Jasper, Malin en Alde nog even een weekendje langs. We hebben pizza’s gebakken in de pizzaoven die in het bos bij een meer staat en waar je zelf je pizza’s mag bakken.  En een bezoek gebracht aan Rotnäsgård, een vroegere herrgård waar nu allerlei activiteiten, een restaurant en een gårdsbutik zijn.

Juli

Ook bij ons huis was her goed toeven!

Voor mijn verjaardag had ik van Jaap een reisje gekregen naar Denemarken, Jutland om precies te zijn. Half juli vertrokken we. Eerst een overnachting in een prachtige Herrgård in Vänersborg.

De dag erop met de boot Gotenburg-Frederikshaven over. Een overtocht van 3 uur. Wat was het allemachtig vol op die boot. Het voelde niet zo fijn, maar we kwamen aan de overkant. Na nog een behoorlijke rit kwamen we bij het hotel, mooi gelegen aan een fjord.  Het was deze dagen mooi, warm weer. Prima om de omgeving te verkennen.

De laatste nacht begon ik last te krijgen van hoesten. Vast en zeker de airco in de auto. Terug met de veerboot naar Zweden, nu veel minder druk. We hebben ons ook nauwelijks verplaatst aan boord. Op naar de B&B in Kinne-Vedum. Schattig daar! Maar mijn “verkoudheid” werd steeds heftiger. Slecht geslapen en na het ontbijt, wat in de koelkast klaar stond, snel naar huis. Direct getest, en ja hoor, Corona! Direct daarna kreeg Jaap het ook. We zijn niet heel erg ziek geweest, maar vervelend voelden we ons wel. En nog een tijdje moe!

Eind juli kwamen Jasper en Alde nog een paar dagen op bezoek. Malin moest werken, dus die kon niet mee. Het was erg gezellig, met o.a. pannenkoeken bakken bij een meer en samen een insectenhotel maken.

Augustus

Half augustus werden we opgeschrikt door een herseninfarct van Jaap. Door een miscommunicatie duurde het nog enige dagen voordat Jaap een scan kreeg en een paar dagen werd opgenomen in het ziekenhuis in Torsby. Daar verbeterde zijn situatie al snel. Met medicatie kon hij al snel naar huis en bleek dat de restverschijnselen ook snel verdwenen is voelt hij zich weer helemaal de oude. Wel was het zo dat hij een maand niet mocht autorijden. Nu is Jaap deze week voor controle geweest en alles was naar wens. Heel veel geluk gehad!!

September

Dieren om het huis: Je hebt hier geen idee van hoeveel dieren er ‘s-nachts rond het huis lopen maar ook overdag komt er wel eens een ree langs en ontdek je ineens een enorm wespennest onder de dakrand.

Een dagje naar Falun geweest waar Jasper, Malin en Alde wonen. 400 kilometer op 1 dag, maar toch even tijd om samen van een “fika” te genieten op een prachtige locatie.

Vorige week zijn wij, samen met Jasper, Malin en Alde naar Nederland geweest. Vooral om Alde Nederland te laten zien. De vorige keer dat ze er was, was ze nog maar 3, dus geen actieve herinnering aan dat bezoek. (Klinkt raar toch met de parlementaire enquête naar de aardgaswinning 😉). Donderdag 29 september vertrokken wij van huis. We namen koffie met gebak in Grythyttan bij een prachtige konditori. Daarna naar Sigtuna, het oudste stadje van Zweden. Klein maar fijn! Vandaar naar het hotel vlak bij Arlanda, de luchthaven bij Stockholm. Wij sliepen daar en Jasper en familie kwamen daar de volgende morgen.

Sigtuna

Oktober

Vanaf het hotel met de pendelbus naar de terminal. Alles verliep zeer vlot. En op Schiphol de huurauto ophalen, dat duurde vrij lang, maar toen toch op weg naar Lemele, waar we een huis gehuurd hadden. Een royaal huis met 2 badkamers, hetgeen in de loop van het verblijf nuttig bleek, omdat we allemaal buikgriep kregen. Maar we hebben ondanks dat, nog veel gedaan. Naar de markt in Nijverdal, naar een overdekt speelparadijs in Zwolle, naar Kampen. Maar ook naar Groningen, winkelen en dergelijke. Naar Lauwersoog en Winsum, waar Jasper is opgegroeid. Ook naar het Veenmuseum in Barger-Compascuum geweest. Alde vond dat erg leuk. En nog naar Zwolle, de stad even in en later werden wij getrakteerd op een heerlijk etentje door Jasper en Malin. Wat eten en drinken betreft zijn we niks tekort gekomen, alhoewel de buikgriep wel wat roet in het eten gooide. Jaap had achteraf nog wel een harinkje meer willen happen.😁

Kampen

Lauwersoog

Veel van onze voorouders, zowel van Jaap als van mij, waren turfschipper of werkten in het veen. Daarom was een bezoek aan het veenmuseum erg leuk en ook Alde genoot er van.

Zwolle

De terugreis verliep voorspoedig. De wachtrij bij de security was wel lang, maar liep goed door. De totale wachttijd daar was een half uur. Viel niet tegen. Om 20.00 uur terug op Arlanda en met de pendelbus weer naar het hotel, waar we heerlijk geslapen hebben. Nadat we de volgende morgen nog samen van een uitgebreid ontbijt genoten hebben, was het tijd om weer naar onze eigen stekjes te gaan. We hebben allemaal zeer genoten!

Nu weer het normale doen. Ik weet niet wanneer de volgende blog komt, maar we vergeten jullie als lezer niet hoor!

Hej då,

Truus en Jaap

8 gedachten over “Lang geduurd!

1. Lieve Truus en Jaap, wat ontzettend leuk om dit weer te lezen en al die foto’s te bekijken. Fijn dat met jullie beide weer alles goed is. Geniet van alles en iedereen en blijf gezond. Liefs van ons, Ineke

Geliked door 1 persoon

2. Fantastisch om dit allemaal te mogen bekijken. Jullie hebben nogal het een en ander beleefd. Fijn om even in jullie leven te mogen meekijken. Mijn dank is groot. Lieve groet van Gre Kroeze.

3. Wat leuk om weer eens over jullie leven te lezen.
    Goed bedacht om op deze wijze ons van alles te laten zien en te vertellen.
    Weer vele mooie foto’s gezien, jullie hebben op een paar uitzonderingen na weer een prachtig jaar gehad.
    Fijn dat qua gezondheid het allemaal gelukkig goed is afgelopen. Jullie hebben best wel spannende tijden meegemaakt zeg.
    En wat wordt jullie kleindochter Alde alweer groot. Leuk meisje om te zien en ik zie jouw ogen in haar Truus. Alle goeds voor de rest van het jaar, hartelijke groet van Wil uit de Wijk.

Geliked door 1 persoon

4. Geniet ervan , en jullie hebben ondanks enkele tegenslagen toch kunnen genieten.
    Dat is het voornaamste .
    In november zijn wij nog eens in de buurt voor enkele weken.
    Groeten voor heel de familie.
    Ludo och Danny

Geliked door 1 persoon

5. fijn om weer van jullie te vernemen en … gossie, wel even flinke zorgen. Moet voor Alde interessant zijn om een stuk verleden te ‘zien’. Graag een vervolg tzt met warme groet uit Harfsen van ons alletwee, magda